Daktera Dikāna diēta ar augstu olbaltumvielu saturu – ko pa to ir jāzin?

Daktera Dikāna diēta ar augstu olbaltumvielu saturu – ko pa to ir jāzin?

Ilgus gadus tā paliek viena no populārākām diētām pasaulē. Kaut gan tā ir pretrunīga, arī pašlaik saskaņā ar tās principiem ēd liels cilvēku skaits. Kas ir diētas pamatā, kādi ir tās plusi un mīnusi?

Olbaltumvielu diēta, daudz plašāk pazīstama kā Pjēra Dikāna diēta, ir ēšanas paradumu kopums, kuru mērķis ir svara samazināšana un vēlāmā svara uzturēšana. Tās pamatā ir tauku un ogļhidrātu daudzuma samazināšana, palielinot olbaltumvielu daudzumu uzturā.

Kā noris diēta?

Doktora Dikāna diēta sastāv no 4 fāzēm – pēc autora domām, vienīgi noteikumu pilnīga ievērošana nodrošina redzamus un noturīgus rezultātus. Diētas plāns izskatā sekojoši:

  • I fāze (uzbrukuma) – ilgst no dažam līdz padsmit dienām (atkarībā no lieko kilogramu daudzumu) Šajā fāzē varam ēst tikai atļautos produktus – t.sk. liesu gaļu un tās izstrādājumus, olas, zivis, piena produktus.

  • II fāze (kruīzs) – ilgst līdz sasniedzam vēlamo svaru. Balstās uz divu ēdienkaršu pamīšus izmantošanu – pirmās fāzes produkti tiek dažādoti ar atļautiem dārzeņiem. Joprojām ir aizlieti daudzi produkti, tādi kā maizes izstrādājumi, saldumi vai alkohols.

  • III fāze (nostiprināšanas) – tās ilgums ir atkarīgs no zaudēto kilogramu daudzuma: katram zaudētam kilogramam panākas 10 dienas. Iepriekšējās fāzes ēdienkarte ar dārzeņiem tiek dažādota ar pilngraudu maizi un makaroniem un dažiem augļu veidiem.

  • IV fāze (stabilizācijas) – principa to var izmantot visu atlikušo dzīvi. Atļauta ir lielāka produktu daļa, izņemot produktus, kuri satur vienkāršus cukurus. Kā arī vienu dienu nedēļa ir uzbrukuma (I) fāzes ēdienkarte.


Par un pret

Kā katrai populārai diētai, tā arī doktora Dikāna diētai ir tās atbalstītāji un pretinieki. Atbalstītāji slavē diētu par rezultātiem, ko nevarēja sasniegt ar citām diētām. Ievērojot šos stingrus noteikumus acīmredzami rezultāti jau ir redzami pēc pāris nedēļām. Olbaltumvielu produktu cienītāji slavē diētu arī par to, ka ir tai ir daudzveidīgs uzturs – nav noteiktās ēdienkartes, bet atļautos produktus var lietot neierobežotā daudzumā un kombinācijā.

Ne visi tomēr saskata olbaltumvielu diētā tikai un vienīgi plusus. Daudz tiek runāts ar diētas blakusparādībām, kuras īpaši raksturīgas ir sākuma fāzēm. Diētai ir būtiski ēdienkartes ierobežojumi un organisms nesaņem nepieciešamo tauku un ogļhidrātu daudzumu. Var parādīties sekojošās negatīvas blakusparādības: hormonālie traucējumi, nieru un aknu darbības traucējumi, avitaminoze.

Vislabākais risinājums šajā situācijā ir ārsta konsultācija, kurš noteiks vai diēta ir piemērota mūsu organismam. Vēloties sasniegt slaidu augumu, nav jāaizmirst par savu veselību, kuru ir daudz grūtāk ir atgūt nekā atbrīvoties no lieliem kilogramiem.