Augu eļļas: kura ir visveselīgākā?

Augu eļļas: kura ir visveselīgākā?

Eļļām ir atšķirīgs sastāvs, taukskābju proporcijas un pielietojuma veidi. Kuras eļļas izvēle būs vislabākā mūsu veselīgai?

Augu eļļa ir daudzu vērtīgu un veselīgu uzturvielu avots, tādu kā omega-3 taukskābes un E vitamīns. Vērts pievienot augu eļļu ēdieniem, jo tās sastāvā esošās vērtīgās sastāvdaļas regulē holesterīna līmeni organismā, novērš vielmaiņas problēmas, kā arī ir svarīga loma ir normālai smadzeņu un redzes aparāta darbībai un kavē brīvo radikāļu veidošanos.


Proporcijas: svarīgs kritērijs

Olīveļļa, kā arī rapšu un saulespuķu eļļa, šīs eļļas visbiežāk izvēlas latvieši. Olīveļļa nebija tik populāra, līdz brīdim kad paziņoja, ka tā ir visveselīgākā un visaugstvērtīgākā eļļa. Tomēr šajā ziņa no tās neatpaliek rapšu eļļa, kas turklāt ir lētāka, tai arī ir universāls pielietojums. Šai eļļai ir vislabākā polinepiesātināto taukskābju proporcija. Omega-3 taukskābju rapšu eļļā ir vairāk nekā Omega-6 taukskābju. Tas ir svarīgi, jo Omega-6 taukskābju pārsvars palēnina Omega-3 taukskābju pozitīvo iedarbību (tādas proporcijas ir raksturīgas, piemēram: saulespuķu, sezama, kukurūzas, sojas vai vīnogu kauliņu eļļai) Omega-5 arī ir mums nepieciešami, tomēr ar nosacījumu, ka ir pareizās proporcijās ar Omega-3. Šai ziņā vislabākā ir tieši rapšu eļļa.

Cepšana

Sautēšana un cepšana cepeškrāsnī noteikti ir daudz veselīgāks ēdiena pagatavošanas veids nekā cepšana eļļā, tomēr noteikti netik ļoti populārs ēdiena pagatavošanas veids. Mūsu sabiedrībā cilvēki ir pieraduši ēst treknus un ceptus ēdienus un šo ieradumu maiņa notiek ļoti gausi. Ja pērkam eļļu, lai izmantotu to cepšanai, tad jāpievērš uzmanība dažām lietām. Pirmkārt, augstās temperatūras ietekmē eļļas sastāvs būtiski mainās uz sliktāku pusi. Rodas vielas, kuras negatīvi ietekmē mūsu veselību, veicina audzēju un sirds un asinsvadu slimību rašanos.

Pērkot eļļu cepšanai vienmēr jāizvēlas rafinēto, karsti spiesto eļļu, kuri ir mazāk jūtīga pret augstās temperatūras ietekmi, nekā auksti spiesta eļļa. Rapšu, zemesriekstu, rīsu vai olīveļļa der cepšanai, ar noteikumu, ja ir rafinēta. Auksti spiestās eļļas tomēr ir veselīgākas, tamdēļ vajadzētu atteikties no ceptiem ēdieniem un lietot eļļu ka piedevu salātiem, uzkodām un maizei. Pirms eļļas iegādes jāpārbauda visu informāciju uz etiķetes, kā arī derīguma termiņu. Glabājiet eļļu tumšā un vēsā vietā, jo tiešo saules staru un siltuma ietekmē eļļa paliek rūgtena. Nekad necep divas reizes uz tās pašas eļļas.